همایش اختتامیه طرح داناب در تالار عبدالقادر مراغه

معاون شرکت آب آذربایجان شرقی:

بهره برداری غیراصولی از آب های زیرزمینی از چالش های آبی استان است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: بهره برداری های غیراصولی از آب های زیرزمینی از چالش های آبی این استان است.

 

http://img7.irna.ir/1394/13940319/81639488/81639488-6507537.jpg

مجتبی جلیل زاده، روز سه شنبه در همایش اختتامیه طرح داناب در تالار عبدالقادر مراغه افزود: وجود چاه های غیرمجاز و یا برداشت های بیش از حد از آن ها باعث می شود که در آینده خروجی چاه ها بیش از تغذیه آن ها باشد.

وی با اشاره به برداشت بیش از 50 میلیون متر مکعب آب از این چاه ها، اظهار کرد: یکی از اولویت ها برای تعدیل این وضعیت و طبق مصوبه شورای عالی آب، نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی با توجه به مصرف زیاد آب در این حوزه است.

جلیل زاده، ادامه داد: با نصب این کنتورها علاوه بر نشان دادن حجم مصرف، از مصرف بیش از حد مجاز نیز جلوگیری می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آدربایجان شرقی گفت: طرح داناب برای دومین بار در سال تحصیلی جاری با هماهنگی آموزش و پرورش و منابع امور آب برگزار شد.

جلیل زاده، اضافه کرد: این طرح با هدف آگاه سازی قشر جوان و دانش آموزان با مسایل و چالش های آب آشامیدنی به ویژه در شهرهای واقع در حوزه دریاچه ارومیه با جدیت اجرا می شود.

وی، با اشاره به عوامل مهم تشدید بحران آب، گفت: تغییر اقلیم، از بین رفتن منابع زیر زمینی و هدر دادن آب از جمله عوامل مهم تشدید بحران آب در کشور است.

وی اظهار کرد: طرح داناب با هدف فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در بین دانش آموزان و آگاه سازی آن ها از معضل کم آبی، بارش های کم و چالش های مربوط به آب در تمامی شهرستان ها اجرا خواهد شد.

جلیل زاده، با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در آذربایجان شرقی با بیش از 88 درصد مربوط به بخش کشاورزی با پایین ترین بهره وری است، افزود: در بخش آب شرب نیز مصرف کشور ما بیش از استاندارد جهانی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه بدون آب هیچ توسعه ای در جامعه رخ نمی دهد، گفت: آموزش و پرورش زیربنای توسعه هر جامعه بوده و می توان از طریق این نهاد، فرهنگ صحیح مصرف آب را در جامعه نهادینه کرد.

عاشور اکرمی، افزود: دانش آموزان کنونی، شهروندان آینده هستند و برای ارتقای آگاهی اجتماعی در جامعه باید به آموزش و پرورش به عنوان نهاد دارای سرمایه اجتماعی، توجه بیشتری کرد.

وی، کمبود آب را فاجعه بسیار بد زیست محیطی اعلام کرد و ادامه داد: آب مهمترین عامل توسعه جامعه بوده و باید از آن به درستی استفاده شود.

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در این آیین گفت: استفاده صحیح از آب نوعی علم است و انتقال فرهنگ استفاده صحیح از آن در بین دانش آموزان از جمله وظایف مهم آموزش و پرورش است.

جلیل اسلامی، افزود: سال تحصیلی جاری، دومین سال اجرای مقدماتی طرح داناب در استان بود که مجریان این طرح نقش آموزش و آگاه سازی دانش آموزان و اولیای آن ها را برعهده داشتند.

وی اظهار کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی، توزیع بروشورها و جزوات آموزشی، برگزاری مسابقه در قالب نقاشی، انشا نویسی، مقاله و شعر در خصوص نجات آب از جمله اقدامات این نهاد در این زمینه است.

در این همایش از 75 نفر از معلمان و دانش آموزان پایه متوسطه دوره اول که به عنوان رابطان و ناجیان برتر آب در منطقه برگزیده شده بودند، تجلیل بعمل آمد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:, | 13:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |